tisdag 3 april 2012

SUPERENKEL PÅSKTÅRTA...

Inte avancerat på något sätt!

Gör en chokladkaka efter ditt eget favoritrecept. Spetsa den gärna med någon god likör, typ Cointreau, som smakar apelsin.

Smält mörk och vit choklad, var för sig. Jag brukar göra det i micron. Enkelt...

Bred den mörka chokladen över kakan.
Jag fyllde en gräddkanna med den vita chokladen, som jag sedan ringlade över i ett rutmönster.

Dekorera med marsipankycklingar och lite sockerblommor.

Servera med vispad grädde. Klart!

Här delar jag med mig av mitt favoritrecept på självaste kakan:

200 gr smör
200 gr mörk choklad
4 ägg
2 ½ dl strösocker
2 dl vetemjöl
3 msk Cointreau

Sätt ugnen på 200 grader.
Smält smöret i en kastrull och bryt ner chokladen i små bitar. Rör om tills chokladen smält.
Vispa ägg och socker poröst. Rör ner smörblandningen, mjölet och likören.
Häll smeten i en smord och bröad form, gärna med löstagbar kant.
Grädda kakan i nedre delen av ugnen 25-30 min. Den ska fortfarande vara lite lös i mitten.






Foto: Zimmer's alla rum...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar