söndag 29 september 2013

16 RADER...

...heter rapparen Petters bok som precis har släppts.

Helt ärligt så är ju inte jag något hiphopfan överhuvudtaget...
Men hans medverkan i "Så Mycket Bättre" gjorde att jag fick upp ögonen för honom.


För någon som jag, som alltid har gillat ord, text och bokstäver, och i alla dess former, kommer ju vissa saker väldigt lätt. 
Att skriva och läsa har alltid varit ett stort intresse och svenska som ämne i skolan var det ämne som jag egentligen aldrig behövde anstränga mig i.

Så ser det ju dock inte ut för alla.

Petter är ju otroligt vältalig, med ett rikt språk både i tal och text, men detta är ingenting som han har fått gratis...


Med diagnoser såsom dyslexi och ADHD är det svårt att förstå att man faktiskt kan ha ett så rikt språk som just Petter.

Han läste sin första bok först vid 21 års ålder, och sedan var han fast! 

Att få upptäcka litteraturen och genom den även formulera sig i text har betytt mycket för honom som artist.

Nu vill han inspirera och visa att det aldrig är försent att få ta del av det skrivna språket även om du har läs -och skrivsvårigheter. 
Detta gör han genom att föreläsa för ungdomar och nu även med sin debutbok "16 rader".

Bokens titel, "16 rader" syftar på det vanligaste versmåttet för raptexter. 

En inspirerande intervju om detta läste jag i GP häromdagen, här kan du också läsa den.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar