måndag 15 november 2021

BRAZILIAN BRIGADEIROS...

Snart dags för mig att sätta igång med julgodis och julbak.

Är själv ingen större godisråtta och fikar gör jag bara ibland, men det är alla förberedelser inför jul som är just jul för mig.

Detta enkla godis har jag tipsat om innan här på bloggen, men nu inför jul så återkommer ju alltid många favoriter, så då delar jag naturligtvis med mig av recepten igen.

Detta är ett brasilianskt godis som kallas för ”brigadeiro” och är portugisiska för brigad. 
Det skapades i Brasilien på 1940-talet och är uppkallat efter brigadören Eduardo Gomes. 

Godiset är ett väldigt vanligt inslag i Brasilien, Chile, Portugal och Spaniel där det ofta bjuds på vid högtider och kalas.

Till detta behövs endast tre ingredienser, förutom strösslet som dom ska rullas i.

Smälter i munnen och är försvinnande goda!


BRIGADEIROS

1 burk kondenserad mjölk
50 g smör
3 matskedar kakao



SÅ HÄR GÖR DU:

Blanda den kondenserade mjölken, smöret och kakaon i en kastrull.

Sjud på medelvärme 10-15 min under omrörning tills kolasmeten tjocknar. 

Häll ut på en smord plåt och låt kallna i kyl ca 2 timmar. 

När kolan stelnat rullar du den till lagom stora bollar.

Rulla sedan bollarna i chokladströssel eller kakao.

Jag valde sedan att lägga dom i små knäckformar, men det är inget måste.

Förvara dom kallt och i lufttät burk.







Foto: Zimmer's alla rum...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar