lördag 29 september 2012

ATT PLOCKA KNOPPAR I CENTRAL PARK...

Man ska alltid vara nyfiken...

Förra året när vi var i New York, gjorde vi naturligtvis en rundtur i Central Park!
Denna fantastiska och gigantiska park, som kallas för "New York's lunga"...

Där ville jag bl.a se det lilla och pittoreska slottet Belvedere Castle

Precis innan trappan upp till slottet stod en vacker lyktstolpe med hänvisning till just 
själva slottet. 
Magnus ville naturligtvis ta kort när jag stod vid den...ni vet, man är ju turist!

När jag sen skulle gå därifrån så stötte jag till något med foten, som låg gömt bland alla dessa lösa löv på marken...Hm...En gjutjärnsknopp!

Sicken souvenir tänkte jag, och vips åkte den direkt ner i väskan...
Som sagt man är ju turist!

Men tanken på var den kunde komma ifrån släppte aldrig.
Väl hemma studerade jag sedan alla våra fotografier från Central Park...
Upptäckte då att det är en knopp från just en sådan lyktstolpe som jag stod under!

Sökte sedan vidare på Google, denna fantastiska sökmotor. 
Och med lite research där, så hittade jag uppgifter om att dessa lyktstolpar i järn är gjorda 1907 och är designade av en arkitekt vid namn Henry Bacon.

Det visar sig dessutom att det är olika lyktstolpar i olika delar av Central Park.
Med hjälp av detta, tillsammans med att alla lyktstolpar är försedda med olika nummer, så kan man faktiskt räkna ut var man befinner sig i Central Park om man nu skulle vara lite "lost" i denna gigantiska park!

Så på en burk i mitt kök, står numera en 105-årig knopp från Central Park...

Detta kan man väl verkligen kalla för en souvenir...
Och man är väl inte turist för inte...?!


Knoppen pryder sin plats på en burk i köket...
 
Närstudie... 

Lyktstolpen som jag stod under...Den har dock knoppen kvar...

 
Närstudie på lyktstolpe med knopp...


Belvedere Castle...

Foto: Zimmer's alla rum...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar