fredag 2 juni 2023

ÄNTLIGEN OPERERAD...

Mycket som händer i livet och då blir blogginläggen färre...

Den 8 maj opererades jag äntligen för mina gallbesvär.

Det har varit en olidligt lång väntan för att få komma intill denna operation.

Det började för mer än 2 1/2 år sedan då jag fick mitt första anfall. 

Kontaktade läkare som i sin tur misstänkte att min magkatarr eventuellt gått över i magsår.
Blev remitterad för gastroskopi och bara det var en lång väntan.

Hamnade i Göteborg för just denna gastroskopi och undersökningen visade inga tecken på magsår, men däremot upptäckte dom där och då att jag har ett förstadie till cancer i min matstrupe...

Det togs prover för att konstatera att det inte var utvecklad cancer och det var också en lång väntan på det beskedet. Sedan dess kollas jag upp halvårsvis och medicinerar för att hålla detta i schack.

Mina anfall och magsmärtor däremot fortsatte och kom oftare och oftare.
Återkopplade åtskilliga gånger till vårdcentralen, men dom hakade upp sig på att jag stod inför kommande gastroskopier i Göteborg. Till saken hör att vid en gastroskopi kan man inte se allt och definitivt inte gallstenar...

Har hela tiden själv trott på gallsten då jag också alltid beskrivit det som anfall med fruktansvärda smärtor som till sist klingar ut.

Den senaste gången jag besökte en läkare på vårdcentralen för dessa besvär, fick jag frågan om jag kunde vara gravid?!

Allvarligt och isåfall hur länge kan man vara gravid i en läkares ögon?

Gången efter ringde jag vårdcentralen och sköterskan som jag pratade med tyckte inte att detta lät som att det skulle bero på några stenar överhuvudtaget. Jag frågade krasst vad hon tyckte att det lät som då, men då blev hon sur...

Så vid ett återbesök till gastroskopin i Göteborg så frågade denna läkare hur det hade gått med mina magproblem som jag ju egentligen varit där för från första början.

Sa att det inte hänt någonting på den fronten på så lång tid. Då frågade han om det var ok för mig att han kontaktade en läkarkollega om detta.

Sagt och gjort!

Sen var bollen i rullning och undersökningar gjordes grundligt med datortomografi och ultraljud och mycket riktigt var det gallsten.

Blev remitterad till kirurg och därefter ordinerad operation. Väntetid ca 6 månader...

Har haft åtskilliga anfall under all denna tid som jag egentligen hade kunnat vara utan om jag fått den hjälp jag skulle haft direkt.

Det är mycket enkelt att konstatera om det är gallsten eller inte.

Nu har jag fått åka till Göteborg varje gång jag har behövt träffa läkare eller ta prover och självaste operationen skedde också i Göteborg och inte på hemmaplan.

Men nu är det gjort och en av många jobbiga saker är nu avbockad och klar.

Kan också skryta med att jag blev opererad utav en mycket erfaren krigskirurg, bara en sån sak!

Både gallblåsa och gallstenar är nu bortopererade och kroppen börjar sakta återhämta sig. 

Uttrycket att man måste vara frisk för att vara sjuk, stämmer så bra, för man måste orka och man måste stå på sig, men det är inte lätt när man blir bemött med nonchalans inom vården på vissa håll.
Det är som ett lotteri, helt beroende på vem man träffar på.

Jag är så tacksam för den hjälp jag fått i Göteborg och jag försöker också se det positiva med att jag hamnade där från början med gastroskopin, för annars hade dom ju inte upptäckt det jag har i min matstrupe.

I augusti är det dags för ny undersökning och ny provtagning. Bara att fortsätta hoppas på det bästa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar