måndag 29 oktober 2012

SNACKA GÅR JU...

Man ska hålla på var man kommer ifrån, och det är viktigt att hålla på sin egen dialekt!

Har svårt att förstå folk som lägger av med sin hemdialekt, så fort dom flyttar till ny ort...
Tycker att dialekten är en del av personligheten.

Själv är jag halvdansk, (pappa) och en mamma från Lysekil...
Men är själv född och uppvuxen i Stockholm. Sedan många år tillbaks bor jag i Trollhättan.
Det var dessutom en skåning från Helsingborg som lockade hit mig...?!

Så när allt kommer till kritan, så är jag väldigt kluven till hur jag själv "ska" prata...

Tycker själv att jag aldrig haft någon utpräglad "stockholmska", men än idag 22 år senare i just Trollhättan, får jag fortfarande gliringar på hur jag pratar, samt kallas emellanåt fortfarande för "08:an"!

Så vem é jag och var kommer jag ifrån...?! ;)

Gillar verkligen denna poster där man kan välja att skriva in städer som är av stor betydelse för en själv...

På min är det ju självklart vilka städer som skulle markeras ut: 

Stockholm
Trollhättan
Helsingborg

Du kan beställa den hos: Itas Design.


Här skulle jag ju lägga till Stockholm, Trollhättan och Helsingborg...!
Tre mycket viktiga städer för mig!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar