fredag 11 oktober 2013

BOO PÅ FLASKA...

Boo är min födelseort och där ligger Orminge som hör till Nacka kommun som i sin tur hör till Stockholm.

Här är jag uppväxt och har mina rötter, och det var här livet formade mig till den jag är...

Jag hade en bra barndom där mitt i betongen, men ändå med så mycket natur och vackra sjöar runt omkring.

Som barn var det ofta äventyrligt att utforska hela det område som man bodde på och man kunde vara ute från morgon till kväll.

Precis i närheten av var jag bodde ligger Boo hembygdsgård, gamla röda trähus som vittnade om att här har funnits en tid långt före just all denna betong...

Dessa hus passerade man varje gång man skulle till Glasbrukssjön för att bada.

Som en idyll mitt i en annan idyll!

Sedan 23 år så lever jag ju på en helt annan ort, nämligen Trollhättan och här skapas också minnen. 
Men det är ju oftast sina egna barndomsminnen som gör en så där härligt nostalgisk!

För ett tag sedan gick jag med i en FB-grupp som just bara handlar om allt detta.
Minnen, tillbakablickar och nyheter om platser som ligger mig så varmt om hjärtat.

Det var också där jag fick reda på att det skapats ett brännvin till dess ära!

Det är smaksatt med bl a dill, johannesört och fläder från Boo och tillverkas på Kvarnholmen i Nacka.

Tanken för mig till Ulf Lundell som ju också kommer härifrån och hans "Öppna Landskap", med textraden: 

Där bränner jag mitt brännvin själv, och kryddar med Johannesört,
och dricker det med välbehag, till sill och hembakt vört...

Denna flaska kommer med största sannolikhet att förbli oöppnad, då ingen av oss här hemma egentligen gillar brännvin eller snaps...

Nej, den blev inköpt helt av nostalgiska skäl och för att gynna det som sker i min gamla hemtrakt!











Vill du också beställa en flaska så kan du göra det här!

Foto: Zimmer's alla rum...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar