fredag 16 januari 2015

UNITED STOCKHOLMS OF AMERICA...

Ibland snubblar man över de mest fantastiska saker!

United Stockholms Of America: Svenskarna Som Stannade, är ett tydligt exempel på det.

Det var genom mitt blogginlägg om Daniel Svanbergs bok Ett Annat Manhattan, som jag blev uppmärksam på fotografen Charlie Bennet

Fråga mig bara inte hur, för då kommer en kort historia att bli alldeles för lång, eller tvärtom...! ;)

Men som den Stockholmare jag alltid varit och för alltid kommer att vara, oavsett var jag bor, så var denna bok bara ett måste.

Hade inte en aning om att det fanns flera Stockholm och dessutom på så många olika platser i USA.

Bara att se ordet Stockholm får mig att fyllas av så många härliga känslor. 
Det är hemma, uppväxten och alla dessa minnen...

Omgående beställde jag hem denna bok, som jag hittade på Bokus.
På bara några dagar var den min!

Och som jag sedan har bläddrat i denna bok. 
Så fantastiska bilder, med så mycket djup och känsla.
Naturligtvis har jag också läst den. 
Mycket intressant information om dessa fantastiska platser vid namn Stockholm, och dess invånare.

Dessutom en nyttig påminnelse om att vi på en relativt kort tid gått från att vara ett utvandrarland till ett invandrarland.

Detta borde ju faktiskt öka vår egen förståelse för dom som kommer hit och problemen som dom kan möta på, om man i minnet har dessa 1,2 miljoner svenskar som under svåra omständigheter gjorde resan över Atlanten för att söka lyckan i detta stora land.

Rolig och intressant läsning, men framförallt dessa fantastiska bilder!

Bjuder på en bildkavalkad, för det var svårt att välja bara ett enda Stockholm...





















Foto: Zimmer's alla rum...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar