lördag 10 september 2016

PERFECT COMBO...

Ni som följer mig på bloggen, vet ju vid det här laget att jag älskar metalliska färger, så som koppar i inredningen och att jag är från Stockholm...

Och när detta kan kombineras, ja då slår man till!

Detta är också ett av fynden som jag gjorde hos Johan Engbergs Antik sist jag var där.

Kanske inte den vackraste pjäsen, men den ropade högt på mig...

Fick syn på den bakom en stor låda, mest för att den var just i koppar.

Och även om jag älskar koppar, så är det kanske inte kopparprylar från förr som denna, som står högst på listan, utan dom i lite nyare tappning som jag gillar mest.

Tog mig fram till den iallafall, och lyfte upp den så att jag skulle få se den i dess helhet...

Och vad ser jag...?!

Jo, att Stockholm, och Stockholms stadsvapen är ingraverat i denna gamla plunta i koppar.

Ärgad och mörk var den, men kostade endast 50 riksdaler, så den fick följa med hem, även om den som sagt inte var den vackraste pjäsen jag sett...

Fick mig ett husmorstips av min svärmor, så jag la pluntan i hett vatten tillsammans med diskmedel och vinsyra, och där fick den ligga ett tag.

Därefter skurade jag bort allt det mörka och ärgade, och till slut fick den sin forna glans!

Koppar och Stockholm i kombination, håll med om att det är så jag...! ;)








Foto: Zimmer's alla rum...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar