torsdag 8 december 2016

KAFFEKOPPSKAKA...

Ibland är ändå det allra enklaste det godaste!

Denna enkla och mjuka pepparkaka svänger man ihop på två röda, och jag gör alltid dubbel sats när jag ändå håller på.

Detta är ett recept med gamla anor inom familjen på min mammas sida, och jag gillar att det är baserat på kaffekoppar istället för deciliter...

Det doftar ljuvligt i hela köket, lägenheten och ända ut i trapphuset!
Också ett enkelt sätt att skapa julstämning på... 🎅


PEPPARKAKA 

2 ägg
2 kkp strösocker
2 kkp vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk kanel
1 tsk kardemumma
1 tsk ingefära
1 tsk nejlikor
50 g smör
1 kkp mjölk

GÖR SÅ HÄR:

Smörj och bröa en kakform.
Vispa socker och ägg poröst.
Blanda mjöl med bakpulvret och kryddorna, och vispa ner det i äggsmeten.
Smält smöret och häll i mjölken. Låt koka upp.
Vispa ner det i smeten.
Häll allt i kakformen.
Grädda mitt i ugnen i 175 grader ca 40 minuter.







Foto: Zimmer's alla rum...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar