torsdag 8 juni 2023

I ♥ TZATZIKI...

Detta recept har följt med mig ända sedan min ungdom i Stockholm, inskrivet för hand i den numera rejält slitna receptboken.

En vän till mig med en turkisk pappa lärde mig detta och att det även ska vara lite dill i.
Ytterligare en vän från Grekland har sagt att man ska tillföra lite vitvinsvinäger, så det gör jag också naturligtvis.

Tzatziki var inte så vanligt förekommande då, så jag minns fortfarande detta som ett speciellt matminne när min vän bjöd på detta för första gången.

Och på den tiden fanns det ju heller ingen grekisk yoghurt, utan man fick hälla vanlig naturell yoghurt i ett Melittafilter för att låta den rinna av för att bli sådär tjock och god...

Det är tur att tiderna förändras och att så mycket mat från andra länder har blivit så lättillgänglig som den är idag.

Så gott att bara doppa ett gott bröd i som förrätt, eller som en god och kall sås till sommarens grillade köttbitar.


TZATZIKI 4-6 pers.

5 dl grekisk yoghurt
1 gurka
2-3 vitlöksklyftor
2 msk klippt dill, fryst eller färsk.
1 msk olivolja
1 tsk vitvinsvinäger
salt

GÖR SÅ HÄR:

Skölj gurkan och riv den på den grövsta sidan på rivjärnet.
Krama ur allt vatten ur gurkan.
Häll yoghurten i en skål och blanda i gurkan.
Pressa i vitlöken och rör i dill, olivolja och vitvinsvinägern.
Smaka av med salt, allt efter tycke och smak.
Låt stå kallt en stund före servering.

Klart!







Foto: Zimmer's alla rum...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar