torsdag 29 juni 2023

VISIONÄREN...

...är ett alldeles nytt konstverk skapat av Lena Flodman och som är placerat i Thyras Park i den lika nya stadsdelen Vårvik här i Trollhättan.

Både konstverket Visionären och parken är en hyllning till Thyra Reuterwall, född Stridsberg.

En stark och handlingskraftig kvinna som brann för att hjälpa dom mest utsatta i samhället och som också drev en egen skola på Kungsgatan här i Trollhättan mellan 1910-1915.

En mycket intressant levnadshistoria som man kan läsa mer om här.

Jag gillar symboliken med pilothjälmen på flickan som sitter högst upp på toppen av globen och med blicken mot framtiden, som en sann Visionär.

Mod, styrka och empati är fina egenskaper att besitta och med en äventyrslust och med en vilja att förändra, så det är väl självklart att något sådant ska uppmärksammas så som man gjort på denna plats.


"Jag kan inte hjälpa att jag alltid haft idéer. Jag har ej heller förmått skjuta ifrån mig vad jag såg av orättvisor och dylikt, utan istället har jag huggit i."

Thyra Reuterwall











Foto: Zimmer's alla rum...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar