fredag 26 oktober 2012

SIX RIBBONS...

Ni vet den där känslan när man inte kan komma på ett namn, en låt eller något liknande...
Det kan reta mig till max, och sen när man minst anar det så pluppar det upp i minnet!

Jag har nu i en veckas tid hört en låt på jobbet, ja inte hela tiden naturligtvis, men den återkommer ju med jämna mellanrum...

Och det har varit något med refrängen i den låten. Något jättebekant. Övertygad om att den måste påminna om en annan låt...Men har inte lyckats att knäcka detta.

Förrän nu, idag! Nästan som ett litet "hallelujahmoment"...

Fast man blir förvånad över sig själv ibland, och vad man minns...
Låten som spelas på jobbet är ju en ny för i år , 2012 alltså, och den andra låten jag kom på är från 1980. Och den har jag nog knappt hört sen dess! Vi snackar om ett 30-tal år här...

Låten var ledmotivet till en australiensk TV-serie som hette "Against the wind", eller
"Mot alla vindar" som den hette på svenska. Den visades i Sverige 1980. En serie som jag verkligen tyckte mycket om. 
Kul att jag dessutom kunde hitta skivan i min gamla samling av singlar och LP-skivor!

Låten heter "Six Ribbons" och sjöngs av Jon English som även hade den manliga huvudrollen i denna serie.

Det kändes lite som minnenas television, när det visade sig att det var denna låt jag sökte efter...Som sen gjorde att jag mindes hela TV-serien. Allt tack vare en refräng i en sprillans ny låt!






If I were a minstrel I'd sing you six love songs

To tell the whole world of the love that we share
If I were a merchant I'd bring you six diamonds
With six blood red roses for my love to wear 

But I am a simple man, a poor common farmer
So take my six ribbons to tie back your hair 

If I were a nobleman I'd bring you six carriages
And six snow white horses to take you anywhere
If I were the emperor I'd build you six palaces
With six hundred servants for comforting fare 

But I am a simple man, a poor common farmer
So take my six ribbons to tie back your hair 

If I were a minstrel I'd sing you six love songs
To tell the whole world of the love that we share
So be not afraid love, you're never alone love
While you wear my ribbons to tie back your hair 

Once I was a simple man, a poor common farmer
I gave you six ribbons to tie back your hair 

Too-ra-lee, too-ra-lie, all I can share
Is only six ribbons to tie back your hair

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar