onsdag 15 mars 2023

SNABBASTE KYCKLINGSOPPAN...

...med få kalorier.

Vi kör på för fullt med 66 Day Challenge jag och Magnus.

Men denna gång väljer vi att laga mat ur boken lite så som det passar oss.

Tillåter oss lite avsteg för att göra allt lite lättare, för ibland kan man inte sitta där med sin egen mat, som till exempel när vi var i Göteborg häromsistens.

Jag har dessutom återkommande problem med min galla och när anfallen kommer så behöver jag vara extra snäll mot min kropp och då kan vissa grönsaker och andra nyttigheter faktiskt ställa till det för mig.

Men i veckorna försöker vi följa våra favoritrecept och laga dessa i dubbel mängd så att man även får bra matlådor med sig till jobbet.

Denna enkla kycklingsoppa är en av mina favoriter. Har tipsat om den förut, men gör det igen.
Matig men med väldigt få kalorier och med sjögräsnudlar som är en stor favvo hos mig.


KYCKLINGSOPPA MED SJÖGRÄSNUDLAR 249 kcal 2 portioner

200 g kycklingfilé

salt och peppar

1 röd paprika

1 tsk smör

1 hönsbuljongtärning

4 dl vatten

1 dl lätt-crème fraiche, 15 %

1/2 pkt sjögräsnudlar

2 msk finhackad gräslök


GÖR SÅ HÄR:

Skiva kycklingen tunt och i mindre bitar. Kärna ur paprikan och skär även den i mindre bitar.

Hetta upp en kastrull med smöret och lägg i kyckling och paprika. Salta och peppra.

Låt fräsa tills kycklingen precis är klar. Smula ner buljongtärningen och häll på vattnet. 

Låt sedan sjuda i 5 minuter. Tillsätt crème fraiche och låt sjuda ytterligare några minuter. Smaka av med salt och peppar.

Skölj nudlarna under kallt vatten och låt dom sedan ligga i soppan några minuter.

Strö på gräslök och servera.







Foto: Zimmer's alla rum...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar