söndag 24 juli 2022

SOUVLAKI...

Grekiska grillspett, så enkelt och så gott!

Hittade detta recept på Matplatsen, som ofta levererar enkla och goda recept.

Jag varvade mina spett med färska champinjoner, men man behöver inte varva med någonting alls om man inte känner för det.

Till detta serverades min tzatziki som ni hittar recept på här.  
Dalspirans Grillost och potatishalvor med havssalt och peppar från Felix.

Denna potatis droppar jag lite olivolja på, samt drar några extra varv med både salt -och pepparkvarnen.
Några vitlöksklyftor får också hänga med potatisen in i ugnen.

Detta måste ni testa innan årets grillsäsong är över!


SOUVLAKI 4 port

700 g fläskkarré

1/2 dl olivolja

1/2 citron, både skal och saft

1 vitlöksklyfta

1 tsk rosmarin

2 tsk oregano

2 krm svartpeppar

1 tsk salt


GÖR SÅ HÄR:

Skär köttet i ca 3x3 cm bitar.

Blanda dom övriga ingredienserna i en bunke och lägg i köttet och blanda väl.

Låt marinera 2 timmar i kylen.

Trä sedan upp köttet på grillspett.
Jag varvade som sagt med färska champinjoner, men detta är ju en smaksak.

Grilla ca 10 minuter tills dom är genomstekta.

Klart!







Foto: Zimmer's alla rum...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar