fredag 17 augusti 2012

DET MAN INTE VET...

...har man inte ont av. Det ligger mycket i det!

Fram tills igår visste jag själv ingenting...
Ett besök hos frissan skulle visa sig även bli ett besök hos läkaren...

Mitt i klippningen utbrister min frisör: Men vad har du gjort?!
Fattade ingenting, förrän hon lyfter på mitt hår på höger sida... Där gömmer sig en kal fläck, stor som en 5-krona. Den fanns inte där när jag klippte mig för 9 veckor sedan!

Min frisör Googlade direkt efter namnet på detta konstiga...Jag la namnet på minnet och Googlade mer när jag kom hem. Ingen upplyftande läsning direkt! 
Men man ska ju inte tro det värsta...
Efter en natt med mycket lite sömn, tog jag mig direkt till läkaren.

Och svaret som jag inte ville ha kom blixtsnabbt. Alopecia Areata...
En autoimmun sjukdom, som innebär att din egen kropps immunförsvar angriper kroppen på ett felaktigt sätt. I detta fall har hårsäckarna satts i viloläge och håret faller av...

Det finns inget botemedel.
Men i majoriteten av dom som drabbas, stannar det ofta med endast en kal fläck. På vissa växer håret ut igen, på vissa inte.

Sjukdomen finns i 3 olika stadier:

  • Alopecia areata - Fläckvis håravfall
  • Alopecia totalis - Avsaknad av huvudhår
  • Alopecia universalis - Total avsaknad av kroppsbehåring


  • Jag har alltså fått det första stadiet. Jag hoppas att jag har turen på min sida, att det stannar vid endast denna kala fläck. Men inga garantier finns...
    Genom ödets ironi kan man också läsa om sjukdomen i dagens Aftonbladet.

    Som sagt igår visste jag ingenting! Idag vet jag...

    Det är inte alla sjukdomar som gör ont eller som man mår dåligt av. Denna hade gömt sig väl bland allt mitt kvarvarande hår!

    Igår innan frissan var jag dessutom hos tandhygenisten, som hade vänligheten att tala om för mig att tandsten kan leda till tandlossning...Nähä...!?

    Så man kan vara både tandlös och hårlös snabbare än man tror...! ;)

    Idag befinner jag mig i en liten formsvacka, men jag kommer igen!



    Foto: Zimmer's alla rum...






    Inga kommentarer:

    Skicka en kommentar