torsdag 3 april 2014

HIMMEL ÖVER HELSINGBORG...

Helgen vecka 12 befann vi oss i ett vårvackert Helsingborg.

Himlen stod i brand och förstärkte just allt detta vackra...

På lördagen var vi ner på stan och jag fylldes lite av obehagskänslor när jag nere vid hamnen såg polisens stora pikéstyrka.

Stora delar av Göteborgs poliskår befann sig i Helsingborg och utgjorde tillsammans med polisen på plats, en styrka som skulle stävja oroligheterna inför en fotbollsmatch...

I detta fall HIF-GAIS, som skulle mötas i Svenska Cupen.

I höjd med Stortorget, möts vi utav ännu fler poliser, nu till häst.
Att se denna syn nedanför Kärnan som ju är en av stadens allra vackraste kulisser, kändes också obehagligt.

Jag vet att jag uttryckte mig argt och irriterat. 
Att ska allt detta verkligen behöva vara nödvändigt, bara för att det ska spelas lite fotboll...

Tänkte på alla pengar och resurser, som skulle kunnat användas på helt andra sätt.

Om jag där och då, hade vetat vad som skulle utspelas runt denna plats precis en vecka senare, hade jag nog kanske sett allt med andra ögon...

Men jag kommer ändå aldrig att kunna förstå vad allt detta hat, våld och vandalisering har med fotboll att göra, och var det ursprungligen kommer ifrån.

Tror man på allvar att man stöttar och hjälper sitt lag på detta sätt?!

Det är i själva verket ett övergrepp på hela samhället...

Huliganer och supporters är för mig två helt olika begrepp. 
Huliganer är brottslingar och ett stort hån både mot idrotten, spelarna och mot alla äkta supporters som älskar sporten och sitt lag.

Att supporta sitt favoritlag ska man ju inte behöva göra med livet som insats, men det är ju precis det som har hänt nu...

En pappa som åkte iväg till Helsingborg för att se sitt lag på premiären av Allsvenskan.

En pappa som aldrig kom hem igen.
En pappa som för alltid kommer att fattas sin familj...

Nu måste alla ta sitt ansvar och se till att det aldrig får hända igen.

#DetRäckerNu











Foto: Zimmer's alla rum...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar