onsdag 5 oktober 2016

BARA TVUNGEN...

Efter att ha sett hur hela nätet exploderade av recept på denna kaka inför Kanelbullens Dag, så var jag naturligtvis tvungen att testa jag också.

Dock ej igår på självaste bullens dag, då mannen hade köpt Strandgatans gigantiska kanelbullar med sig hem. Dom är ju som en hel middag i sig!


Men idag för att ha något att fördriva tiden med här hemma mellan hostningarna, så rörde jag enkelt ihop en.

Och även om detta är en kladdkaka, så vill jag personligen inte att kakan blir alldeles för "rinnig", så jag ökar på tiden i ugnen lite till.
Bara att känna sig för med en provsticka.

Riktigt god blev den också om jag får säga det själv, och smakar precis som en kanelbulle ska smaka!


KANELBULLEKLADDKAKA


DET HÄR BEHÖVER DU:

200 g smör
3 dl strösocker
2½ dl vetemjöl
1 msk kardemumma
4 ägg

FYLLNING:

25 g smör
2 msk strösocker
2 msk kanel

PÅ KAKAN:

3 msk pärlsocker


SÅ HÄR GÖR DU:

Sätt ugnen på 185 grader.

Smält smöret och låt det svalna något.

Tillsätt resten av ingredienserna och rör ihop allt till en slät smet.

Häll smeten i en smord och bröad form, ca 23-28 cm i diameter, och med löstagbar kant.

Smält smöret till fyllningen och blanda med strösocker ock kanel.

Häll fyllningen i en "tornadoformation", över kladdkakan, så att den kommer att se ut som en gigantisk kanelbulle.

Strö över pärlsocker.

Grädda kakan i mitten av ugnen 15- 25 minuter, beroende på hur kladdig du vill ha den. Känn med en sticka.

Låt kakan svalna, och servera den därefter med vispad grädde eller vaniljglass.







Foto: Zimmer's alla rum...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar