lördag 19 oktober 2013

SVENSKA SAGOKLASSIKER...

...lever vidare på många sätt!

Vem har väl inte som barn tagit del av Elsa Beskows böcker med hennes mest fantastiska illustrationer...?

Min personliga favorit är "Tomtebobarnen", som handlar om en liten tomtefamilj som bor under en tallrot inne i den djupaste skog.

Helt klädda i grått, med stora mössor i form av röda flugsvampar med vita prickar på, så tycker jag än i dag att dom är fantastiskt söta! :)

Denna saga av Elsa Beskow gavs ut för första gången 1910.

Figurer från just denna bok finns inte med i den serie som nu Hemtex lanserar. 
Vilket jag ju naturligtvis tycker är jättesynd. Men trots allt blir jag otroligt nostalgisk när jag ser produkterna.

Och jag har ändå hittat min självklara favorit, och det är Familjen Jordgubbe ur sagan "Lasse-liten i trädgården".

Formgivaren till dessa godingar är Catharina Kippel i ett samarbete med Design House Stockholm.

Du kan välja mellan muggar, brickor, kökshandukar och påslakan. Hitta din favorit du också! :)





Pressbilder: Hemtex

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar