onsdag 4 september 2013

SILVER DOLLAR...

Någon gång på 70-talet förärades jag med mina första Silver Dollar's Jeans.
Fler än ett par blev det!

Sen skulle man ju ha Puss & Kram eller Gul & Blå. Så rätt och så inne!

Men tillbaka till dessa Silver Dollar's Jeans. 
Märket som var svenskt, lanserades 1975 och på alla dessa byxor satt en nyckelring, som ju på något vis skulle förknippas med en riktig amerikansk dollar.$$$

Detta var ju ett samlarobjekt!
Och jag som så passande samlade på just nyckelringar i min tidiga barndom fick ju på detta vis nya till min samling.

Nu var ju inte detta det enda man samlade på...suddgummi, servetter, kapsyler... för att nämna några fler spännande samlingar man hade. Man kunde verkligen sysselsätta sig med det mesta på den tiden! ;)

Men än en gång tillbaka till dessa Silver Dollar's Jeans...

För ett tag sen tömde vi ur en gammal smyg här hemma. 
Allsköns bröte hade lyckats att samlas just där. Och bland allt detta fann jag en gammal ask. Och i den låg några väl bevarade nyckelringar från min forna samling och däribland denna...

Och helt plötsligt så såg jag mig själv i mina första Silver Dollar's Jeans med utsvängda ben, T-shirt och träskor.

Någon mer som känner igen sig och kommer ihåg...?

Kan säga att så här små ting verkligen kan påverka ett 45-årigt hjärta! :)











Foto: Zimmer's alla rum...



1 kommentar:

  1. Hej, jag är en " medsyster" född -65 med lika varma minnen som du av jeansen och nyckelringen av märket Silver dollar! Tyvärr har jag inte mina ringar kvar och nu är jag i akut behov av en för ett teaterprojekt. Det var så jag hittade fram till dig. Därför är min ödmjuka fråga till dig om du skulle kunna tänka dig att sälja en av dina nyckelringar till mig för en god saks skull. Jag lovar att vårda den ömt och att sprida glädje med hjälp av den. Med vänligaste hälsning. Helena Nilsson. hel.ni@ hotmail.com

    SvaraRadera