fredag 25 maj 2012

ATT VÄLJA ROSÉVIN...

Jag föredrar gärna ett glas rosé framför rött nu på sommaren.
Ska då gärna vara ett lite ljusare rosé.
Somrarna i Provence har nog påverkat mig...

Minns när man skulle välja vin i butiken, och det fanns dessa enorma mängder att välja mellan.
Stor skillnad mot roséhyllan på Systembolaget här hemma...

Kan fortfarande skratta åt minnet av den stackars Sommelieren som jobbade i denna butik.
På franska ville han ju tala om för mig vilka sorter jag skulle välja...

Han tittade ner i vår kundvagn på flaskorna jag hade valt, och jag väljer ofta efter hur flaskorna ser ut...
Sen tittade han på Magnus och sa: For you, Oui Oui...
Därefter tittade han på mig och sa: For you, No No... Charmerande man! :)

Han skakade bara på huvudet, och visade mig andra lite "finare" sorter.

På min skolfranska skulle jag nu försöka få fram en förklaring till mina val...Gick väl sådär! 
Men det slutade iallafall med att vi kom ut med dom finaste flaskorna...utseendemässigt! :)

Och en av sorterna blev faktiskt en favorit, och det var dessutom riktigt ljust.

Var på Systembolaget och köpte ett rosévin, Puychéric, dock lite rödare i tonen och ej från Provence, inte heller den snyggaste flaskan, men franskt iallafall!
Ja, ni hör ju vilken vinkännare jag är...

Men omdömet blev ändå 4 "Z:an" av 5... ;)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar