måndag 27 november 2023

CITRONKOLA DE LUXE...

Citronkola har sedan länge stått på agendan här hemma när det kommer till julgodis.

Redan som barn gjorde min mamma detta och som tradition har jag fört det vidare genom alla år.

Dock vet jag inte om jag ska slå till och göra några i år, för på något vis går det åt mindre och mindre julgodis för varje år som går.

Det märks att sönerna inte bor hemma och varken jag eller Magnus är några stora godisråttor. Efter jul brukar det därför finnas ett mindre överflöd kvar...

Men som sagt, vissa traditioner håller man kvar vid ändå. 

För att få fina fyrkantiga kolor så brukar jag hälla kolasmeten i en oljad avlång brödform.
När smeten stelnat i kyl så stjälper jag upp hela kolablocket och skär i bitar.

Dom blir dessutom otroligt fina när man slår in dom i detta fina smörpapper från Leila's General Store.

Känns så där gediget gammeldags, en känsla som på något vis gör sig som allra bäst i juletid...
Dom fina smörpapperna hittar du enkelt här.


CITRONKOLA

100 g smör
3 dl strösocker
1 dl ljus sirap
2 dl vispgrädde
1 tsk vaniljsocker
rivet skal av 1 citron

GÖR SÅ HÄR:

Smält smöret i en kastrull. Häll sedan i alla ingredienserna utom det rivna citronskalet.

Låt allt koka upp och sänk sedan till medelvärme och koka tills temperaturen är uppe på 124 grader. 

Tag kastrullen från spisen och rör ner citronskalet. 

Häll smeten i brödformen och ställ i kylen för att stelna. 

Tryck ut kolan ur formen och skär i mindre fyrkantiga bitar som du slår in i smörpapper.

Förvara gärna dom färdiga kolorna i kylen.







Foto: Zimmer's alla rum...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar