tisdag 3 februari 2015

EN KYRKLIG PILSNER...

Fick dessa pilsnerflaskor av min mamma som är född och uppvuxen i Lysekil och som efter många år i Stockholm numera är tillbaka i sin födelsestad.

Alltid kul med lokala varor, och denna pilsner görs av Grebbestad Bryggeri och går bara att finna på 
ICA Lysekils Matmarknad i Lysekil. 
Inga starka grejer med andra ord, men pilsnern i sig är ju en rolig grej...

Jag som person är nog en ganska brokig sådan. 
Född och uppvuxen i Stockholm med en dansk pappa med rötter långt tillbaka i Sydtyskland, och en mamma från Lysekil, där familjen har sitt ursprung bland vallonerna.

Sedan många år bor jag själv i Trollhättan, gift med en skåning från Helsingborg...ja, ni hör ju hur brokigt det kan bli.

Lysekil för mig är först och främst min mammas stad, samt staden där min mamma och pappa träffades och också gifte sig. 
Själv är jag faktiskt döpt i Lysekils kyrka, tro det eller ej!

Denna kyrka som ligger på det höga Flaggberget, är med sin spira på 95 meters höjd synlig på långt håll för sjöfarare och fungerar också därför som ett känt landsmärke för Lysekil.

Kyrkan finns även med på etiketten till denna pilsner.

Vacker i all sin prakt av bohusgranit och med en påkostad nygotisk interiör.

Detta dop är väl också det enda kyrkliga i mitt liv, då jag varken konfirmerat mig, eller gift mig i kyrkan.

Däremot älskar jag att besöka kyrkor, tända ett ljus och bara uppleva lugnet och allt det vackra.
Och där har kanske Lysekils kyrka kommit att spela en roll, då den ju har allt detta!

Skål på Er!







Foto: Zimmer's alla rum...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar