lördag 16 juli 2016

SLÅENDE NÄRA...

I torsdags på Frankrikes Nationaldag, gjorde jag slag i saken och försökte mig på att efterlikna den fantastiskt goda pastarätt med svart tryffel som jag åt i Nice på semestern.

Detta var semesterns godaste rätt, och jag skrev om både den och restaurangen här.

Och jag kan säga att jag kom slående nära originalet faktiskt!

Såsen är försvinnande god, och även om grundreceptet är för 4 personer, så räcker den inte till så många i denna familj...

Det enda som saknades var lite färsk svart tryffel att hyvla på rätten.

En rätt som jag starkt förknippar med Nice, och föga kunde vi väl ana att detta hemska terrordåd skulle drabba denna vackra stad bara några timmar efter middagen...

Bjuder på receptet som påminner mig om alla fina minnen från just Nice.


LINGUINI AUX TRUFFES NOIRES 4 portioner

3 scharlottenlökar
3 vitlöksklyftor
1 dl vitt vin
3 dl grädde
2 krm svart tryffelolja från Platin Delices
½ kycklingbuljongtärning
salt
peppar
smör
500 g Linguini från Barilla

GÖR SÅ HÄR:

Hacka lök och vitlök fint och fräs i smör utan att få färg.
Tillsätt vinet och låt koka till hälften.
Tillsätt grädden och sjud tills såsen blivit krämig.
Sila såsen fri från lök, ner i en ny kastrull.
Tillsätt buljongtärningen och smaka av med salt och peppar.
Häll i tryffeloljan strax före servering.

Servera såsen till Linguini al dente, färskriven parmesan och om möjligt, garnera med färsk hyvlad svart tryffel.

Ett glas med franskt rosé från Provence är ett perfekt dryckesalternativ till denna enkla men ack så goda rätt!







Foto: Zimmer's alla rum...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar