måndag 23 april 2018

TASTE OF TAREQ...

Älskar ju kyckling och när jag ramlade över detta recept från den kände och otroligt duktiga  TV-kocken 
Tareq Taylor, så var jag ju bara tvungen att testa!

Receptet kommer från hans kokbok: Tareq Taylors Kyckling, en kokbok det känns som att jag verkligen måste införskaffa.

Hade allt hemma till denna rätt förutom några basilikablad att garnera med, och jag hade inte kyckling med skinn utan jag tog dom kycklingfiléer som fanns hemma.

Detta fick också bli premiärrätten på balkongen detta år, och ihop med ett glas kallt rosévin så var gårdagens söndagsmiddag i hamn...

Bjuder naturligtvis på detta goda recept!


TAREQ TAYLOR´S KYCKLINGGRATÄNG

DETTA BEHÖVER DU:

8 urbenade kycklinglårfiléer med skinn
flingsalt
nymald svartpeppar
10 soltorkade tomater i olja
1 vitlöksklyfta
1⁄2 röd chili utan kärnor
1 tsk torkad timjan
1 tsk torkad oregano
3 dl kycklingbuljong
1 1⁄2 dl vispgrädde
1 dl fint riven parmesan


TILL SERVERING:

8 körsbärstomater
färsk basilika
kokt pasta


GÖR SÅ HÄR:

Värm ugnen till 180°, varmluft.

Fräs kycklingen på medelvärme i smör tills den får lite färg runtom, i cirka 5 minuter. Salta och peppra. 
Lägg över i en ugnsform

Strimla de soltorkade tomaterna. Skala och finhacka vitlöken. Finhacka chilin. 
Fräs tomaterna, vitlöken och chilin i cirka 2 minuter, tills det börjar dofta härligt. 
Krydda med timjan och oregano och häll i buljongen. 
Tillsätt grädden och parmesanosten. 
Låt det sjuda försiktigt tills osten smälter.

Skeda såsen över kycklingen i formen. 
Grädda i mitten av ugnen i cirka 15 min.

Dela körsbärstomaterna i halvor. Plocka basilikabladen.

Ta ut formen. 

Lägg ut körsbärstomaterna i formen och toppa med färsk basilika. 
Servera gratängen direkt med pasta.







Foto: Zimmer's alla rum...

Kokboksbild: bokus.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar