söndag 22 januari 2023

MUSSLOR A'LA CHEF LUDO...

Yngste sonen hade snappat upp ett recept på Moules Frites på Tiktok och skickade detta till mig, då han vet hur mycket jag gillar detta, vilket han också gör.

Det såg väldigt enkelt och gott ut och den franske kocken som gjorde detta bjöd på en pedagogiskt enkel video. Inlägget hittar du här.

Igår inhandlades allt utom vitt vin som jag missade och Systembolaget hade redan stängt...
men det gick lika bra med vitt matlagningsvin.

Så idag kom båda sönerna över på en lite senare lunch och då gjorde vi detta tillsammans.

Och jag ljuger inte när jag säger att detta var bland dom godaste musslorna jag ätit!

Spadet satt jag och åt med sked det sista och ihop med frasiga pommes så blev detta en riktig festmåltid.

Jag var sedan tvungen att kolla in den där kocken lite närmare och satte mig och googlade.

Det visade sig att Chef Ludo Lefebvre är en fransk kock, krögare, författare och tv-personlighet och dessutom med Michelinstjärna. Han började sin bana i Frankrike men flyttade senare till Los Angeles där han har flera franska restauranger.

Kanske inte så konstigt att dessa musslor var så fantastiskt goda...

Och som vanligt när något är gott så bjuder jag på receptet.


MOULES FRITES A'LA CHEF LUDO 2 pers

900 g musslor (Färska eller frysta. Jag köpte ICA's frysta som ligger på 450g/förp.)

2 vitlöksklyftor

2 schalottenlökar

1 smörstav 100g

2 dl crème fraiche

1 knippe färsk persilja

1 knippe färsk timjan

2 1/2 dl vitt torrt vin eller matlagningsvin. (Jag köpte Zeta's)

2 lagerblad (Hittade inga färska som receptet innehåller, men tog torkade)

chiliflakes

salt

pommes frites


GÖR SÅ HÄR:

Skiva schalottenlöken riktigt tunt.

Hacka vitlöken fint. 

Hacka den färska persiljan fint.

Ta musslorna ur sin förpackning.

Smält 1/4 av smörstaven i en traktörpanna på medelvärme. Häll i vitlök och schalottenlök och låt allt blandas några minuter utan att få färg.

Häll över vinet och låt nu allt koka upp. Addera ett knippe färsk timjan och lagerbladen. Låt koka 2 minuter.

Häll i musslorna i traktörpannan. Låt allt koka upp under lock. Nu kommer musslorna att öppnas.
Ruska traktörpannan så att allt blandas ordentligt. Låt koka ca 6 minuter.

Rör i crème fraiche. Strö över en nypa chiliflakes och lite salt. Rör runt alltihop och låt koka upp.

Rör till sist i ytterligare 1/4 av smörstaven och låt allt blandas väl.

Servera i djupa tallrikar och häll över rikligt med spad och dekorera med finhackad persilja.
Servera musslorna med krispiga pommes frites.

Voilà!







Foto: Zimmer's alla rum...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar