måndag 23 juli 2018

GORGEOUS GOURDON...

En av dagarna på semestern när det förväntades bli lite sämre väder, bestämde vi oss för att ta en tur med bilen till Tourrettes-sur-Loup.

Hade hört att det skulle vara väldigt vackert där, som på så många andra ställen runt om i Provence.

Samma dag som vi skulle ge oss iväg, så ville jag bara kolla in den lokala marknaden där vi bodde och som äger rum varje torsdag, så det gjorde jag.

Där stötte jag på vårat värdpar av en ren slump, och då fick jag tipset om att på vägen till Tourrettes-sur-Loup, stanna till på ännu ett vackert ställe vid namn Gourdon och som skulle vara högt beläget och med en vidunderlig utsikt.

Så vi bestämde oss för att även göra ett nedslag där.

På slingriga vägar och genom en hisnande vacker natur körde vi stadigt uppför, för att slutligen nå Gourdon.

Vi hade precis parkerat bilen när ett helt otroligt ösregn slog till, och även att vi hade paraplyer med oss, så fick vi snällt vänta i bilen, för detta var verkligen inget litet mesigt ösregn.

När regnet till slut lugnade ner sig, tog vi oss vidare för att mötas av allt detta vackra!

Tack vare vädret så var det skymd sikt här uppifrån, men på ett mycket vackert och samtidigt dramatiskt sätt.

Gourdon är inte på något vis stort, här bor bara cirka 450 personer.

Men här finns till och med ett slott, Le Chateau de Gourdon och även en slottsträdgård.
Men på grund av det blöta vädret valde vi att inte knata runt i denna trädgård.

Den lilla stadskärnan bjöd på många små fina butiker som sålde mycket egenproducerat, både vad det gällde mat, konst, keramik, tvålar och parfymer.

Köpte med mig en stor bit med fransk nougat med smak av pistage, och den njuter jag fortfarande av...

Slog oss sedan ner på en liten uteservering när regnet helt slutat och njöt av varsin crépes, min med hemmagjort lavendelsocker på. Typiskt franskt och försvinnande gott!

Så glad att vi fick detta tips, för här var det nästan overkligt vackert, trots eller kanske till och med på grund av det sämre vädret...
































Foto: Zimmer's alla rum...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar