torsdag 5 maj 2022

RESEMINNEN DE LUXE...

Att man kan bli så nostalgisk när det gäller mat...

När sönerna var små så var vi med några års mellanrum på sommarsemester i Bulgarien med sönerna.

Minns att Bulgarien trendade då, men minns också att vi var inte så nöjda med hotellet vi bodde på första gången.

Det byggdes nya hotell för fullt och minns när vi gick längs stranden på Sunny Beach och såg ett nybygge att vi sa att nästa gång vi kommer hit så ska vi bo där.

Och så blev det faktiskt.

Fina minnen och när jag har reseminnen så inkluderar dom också ofta mat...

Shopska Salata är ett sådant minne.

Denna fräscha sallad med vad som jag trodde var fetaost, men som jag senare förstod är en variant, en så kallad vitost.

Så gott och minns att detta var en av dom rätter som jag beställde in mest dom båda gångerna som vi besökte Bulgarien.

Denna sallad består i ju i sin grund av sallad, tomat, rödlök och vitost, som i sin tur återspeglar landets flagga, vitt, grönt och rött.

Väl hemma så har jag gjort denna sallad åtskilliga gånger och att riva en fetaost eller vitost är ju så fantastiskt gott!
Denna sallad ska knappt synas under all riven ost och en sed är att toppa den med endast en svart oliv. 

Ett litet tips som jag fått via @diadonnaInstagram, är att frysa denna ost ett tag och sedan riva den över salladen. Detta gör det hela så mycket enklare.

Och att få se att denna sallad fanns med i Diadonnas Balkanmat väckte verkligen en känsla i mig.

Denna bok är så inspirerande med så många läckra recept och med fantastiska fotografier.
Så denna kokbok vill jag verkligen slå ett slag för!

Minns också att vi köpte med oss någon typ av inhemsk "snaps" vid namn Rakia som var alldeles perfekt till en sallad som denna. 

Reseminnen är en sån gåva!

Att resa är att leva...


SHOPSKA SALATA  MY WAY 4 port.

4 tomater

1/2 gurka

1/2 rödlök

1/2 isbergssallad

150 g vitost eller fetaost 

1 svart oliv


DRESSING:

2 msk olivolja

1 msk vitvinsvinäger

salt efter smak


GÖR SÅ HÄR:

Skär tomater, gurka, rödlök och sallad i mindre bitar. Blanda väl, häll över dressingen och lägg upp på ett stort serveringsfat.

Riv över rikligt med vitost eller fetaost. Osten ska verkligen täcka salladen.

Reseminnen de luxe! 
















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar