måndag 9 oktober 2023

KRANS AV KASTANJER...

Igår bjöd Trollhättan på ett strålande väder, dessutom ledig söndag.

Det fick bli en promenad ner till slussområdet, som är en av mina favoritplatser här hemma.

Nu kommer hösten snabbt och träden skiftar färg och ger mig den där lite melankoliska känslan av att gå in i ett mörker det kommande halvåret.
Jag är ju en vår -och sommarmänniska, älskar ljuset och att dagarna är längre.
Ljuset kickar igång en och varmare temperaturer får axlarna att sjunka ner efter ett halvår i uppspänt läge på grund av kyla.

Ja ni hör ju...

Men sen är jag ju också en person som brukar göra det bästa utav allt, så det gäller att plocka guldkornen ur detta halvår och det brukar i min värld betyda att skapa mys och värme på andra sätt.

Älskar höstens varma färger och att naturen är exceptionellt vacker i all sin prakt just nu.

Nere vid slussområdet växer stora och ståtliga kastanjeträd och på gräsmattan nedanför är det nu knökfullt med dess tappade kastanjer. 

Hade ingenting med mig att plocka dessa i, så jag fick helt enkelt använda min väska som jag hade med mig.

Tycker att dom är så fina i all sin enkelhet. Bruna, glansiga och det är lite fascinerande att dom finns där inuti dessa så gröna och stickiga skal.

Hela gänget med kastanjer fick sig en höstlig plats här hemma rund blockljusen som jag har i den öppna spisen. Det blev som en kastanjekrans.

Som sagt, det gäller att ta vara på det bästa hösten och vintern har att erbjuda.
I mitt fall, just nu lite kastanjer som dekoration och som skapar tidigare nämnda mys och värme...









Foto: Zimmer's alla rum...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar