måndag 16 oktober 2023

ROASTED CHESTNUTS...

Detta har jag velat testa så länge!

Har aldrig ätit rostade kastanjer, men tycker att det ser både gott och mysigt ut. 

Detta är väldigt förekommande på jul i hela USA och alla känner väl till Nat King Cole och  "The Christmas Song" med textraden, "Chestnuts roasting on an open fire"...

Så när jag såg att det fanns att köpa i matbutiken så slog jag till på några stycken.

Rostade dom inte över någon öppen eld, utan i ugnen och serverade dom med citronsmör, som jag sett på lite olika ställen att man kan ha till dessa kastanjer.

Tror dock att jag måste hitta mig ett annat sätt att tillaga dom på, för jag lyckades inte till fullo med detta.

Vissa var perfekta och smakade nötigt och gott ihop med citronsmöret.

Men vissa var stenhårda och alla var riktigt svårskalade, så det kändes som att det blev väldigt slitsamt för att få ut det lilla goda som fanns där inuti skalet.

Tar tacksamt emot tips om någon testat på detta och har ett bra recept, gärna också vad mer man kan servera till.

Har även googlat runt lite och sett fler tillvägagångssätt, så jag kommer nog att testa att göra det igen.

Man får helt enkelt inte ge upp och övning ger ju färdighet och snart är det jul...







Foto: Zimmer's alla rum...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar