söndag 15 januari 2012

REVEN REV EN ANNAN REV...

Med en mamma från Lysekil och en pappa från Aalborg i Danmark, tycker jag själv att jag aldrig riktigt haft en utpräglad Stockholmsdialekt. 
Även fast det är där som jag är född och uppväxt.

Annat fick jag höra när jag kom hit till Trollhättan...
Och än idag får jag höra att det hörs, och kallas ibland fortfarande för "08:an" !?

Men efter 20 år här, där jag dessutom lever ihop med en Skåning, kan jag säga att jag har en hel del blandade uttryck...

Men idag blev Stockholmskan tydligast! :)


I morse satt jag på kontoret, när en tjej på jobbet ropar in och frågar var hon ska vara idag, då schemat för dagen inte var riktigt klart. Vill tillägga att vi är en 2-plansbutik.
Dessutom hör jag inte VEM det är som frågar...

Så dialogen blir följande:

Jag: Vem e're...?


NN: Ska jag vara nere...?

Jag: Nä, jag undrar, vem e're...?

NN: OK, då  är jag nere...!



Foto: Zimmer's alla rum...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar