fredag 24 februari 2012

STOCKHOLMSUTTRYCK...



Jag är en person som ofta använder mig av s.k talesätt i mitt språk när jag pratar.

Vet inte hur det är med er, men jag tycker att dom många gånger förstärker vad man vill ha sagt!
Men jag har förstått att det flera gånger är precis tvärtom?!

Kan det vara en generationsfråga, att dom gamla talesätten är på väg bort?


Har märkt flera gånger när det gäller lite yngre personer att jag har fått förklara vad jag menade...
Även mina två egna söner har ibland ställt sig helt frågande till vad jag menar...
Och när jag förklarat innebörden med enklare ord, fått svaret, varför jag inte bara sa som det var!

Dessa uttryck har i detta hem fått en helt egen benämning, nämligen: Stockholmsuttryck...?!
Eftersom dom kommer från just mig och för att jag är gammal stockholmare... ;)

Har ju fått förklara att detta är gedigna, gamla hederliga svenska uttryck, som dom gärna kan Googla om, för att se att dom faktiskt finns för fler än mig...

Just min söner har ju med tiden både vant sig och lärt sig många av talesätten. 
En riktig bonus för mig är ju när jag hör dom själva ta till något av dom när dom pratar...! :)

För mig kommer dom helt naturligt, men som sagt hur är det för er?


  • Kasta inte sten i glashus.
  • Alla känner apan, men apan känner ingen.
  • Alla sätt är bra utom dom dåliga.
  • Alla vägar bär till Rom.
  • Den som gapar efter mycket, mister ofta hela stycket.
  • Det är inte ens fel att två träter.
  • Dra inte alla över en kam.
  • Ju fler kockar desto sämre soppa.
  • När man talar om trollen, så står dom i farstun.
  • Som man bäddar får man ligga.
  • Den som väntar på något gott, väntar alltid för länge.
  • Den dagen den sorgen.
  • Lika barn leka bäst.
  • Äpplet faller inte långt från trädet.
  • Den som gräver en grop faller ofta själv däri.
  • Tala är silver, tiga är guld.
  • Gråt inte över spilld mjölk.
  • Ingen rök utan eld.
  • Inget ont som inte har något gott med sig.
  • Ingen ko på isen.
  • Kärt barn har många namn.
  • Lugn som en filbunke.
  • Man får ta seden dit man kommer.
  • Man kan inte både ha och äta kakan.
  • Man kan inte lära gamla hundar sitta.
  • Man har aldrig roligare än man gör sig.
  • Bäst att smida medan järnet är varmt.
  • Mycket vill ha mer.
  • Man lär så länge man lever.
  • Nära skjuter ingen hare.
  • Nöden har ingen lag.
  • Ont krut förgås inte så lätt.
  • På kvällen får den late bråttom.
  • Sent ska syndaren vakna.
  • Den enes död är den andres bröd.
  • Den som gapar efter mycket, mister ofta hela stycket.
  • Det man inte har i huvudet får man ha i benen.
  • En olycka kommer sällan ensam.
  • Friskt vågat, hälften vunnet.
  • Göra en höna av en fjäder.
  • I krig och kärlek är allt tillåtet.
  • Rom byggdes inte på en dag.
  • Snålheten bedrar visheten.
  • Alla är vi barn i början.
  • Blod är tjockare än vatten.
  • Bättre fly än illa fäkta.
  • Små grytor har också öron.
  • Synden straffar sig själv.
  • Var ska sleven vara om inte i grytan.
  • Det hjärtat är fullt av,talar munnen.
  • Även solen har sina fläckar.

2 kommentarer:

  1. Haha! Jag använder ständigt sådana uttryck och jag är född och uppvuxen i THN och minst 2 år yngre än dig.... ;)

    SvaraRadera
  2. Härligt att höra. Några måste ju se till att detta går i arv! :)

    SvaraRadera