torsdag 24 september 2015

GURKBURK...

På semestern köpte jag mig två av dessa fina glasburkar ur IKEA's tillfälliga kollektion HEMSMAK.
En kollektion som hyllar konsten att safta, sylta och att göra inläggningar.

Det finns en stor och en liten glasburk och jag köpte båda.

Burkarna är munblåsta av skickliga hantverkare och detta gör ju att varje burk är unik.

Nu är jag ju inte mycket för att safta och sylta, så jag tänkte mig att dom skulle bli invigda framåt jul och fyllas med något av allt det goda man gör då.

Men så blev jag så jäkla sugen på sån där klassisk pressgurka som min svärmor alltid gör.

Så det var bara att gå ner i källaren och hämta upp den lilla burken och ställa sig och göra just pressgurka.

Ja, ibland överraskar man till och med sig själv!


PRESSGURKA

1 gurka
1 dl vatten 
2 msk ättikssprit
2 msk strösocker 
2 krm salt
finhackad dill

Tvätta gurkan och hyvla den tunt med en osthyvel.

Vispa ihop vatten, ättikssprit, salt, socker och dill.

Häll allt i en burk tillsammans med gurkan.

Låt stå minst en halvtimme innan servering.

Jag gjorde faktiskt dubbel sats av lagen så att gurkan kan få simma runt ordentligt i burken!








Foto: Zimmer's alla rum...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar