söndag 3 december 2017

SWEET AND SALTY...

I brist på sysselsättning så kokade jag ju pepparkakskola häromdagen.

Recept på dom hittar ni här.

Hade bland annat vispgrädde över, så jag tänkte som så att jag kör en variant till...

Äldste sonen fick dock komma förbi med leverans av flingsalt som var det enda jag saknade här hemma.

Har ni ingen termometer så införskaffa det, för det blir så himla enkelt att koka kola då!

Bara att koka upp, sen medelvärme på plattan och sen sköter den sig själv tills den kommit upp i 124 grader.

Chokladkola med flingsalt, hur gott...??!!

Idag är det dessutom första advent och första ljuset tänt, ja då måste man ju få unna sig något extra, eller hur?


CHOKLADKOLA MED SÄLTA

100 g smör
3 dl strösocker
1 dl ljus sirap
2 dl vispgrädde
1 tsk vaniljsocker
2 msk kakao
flingsalt

GÖR SÅ HÄR:


Smält smöret i en kastrull. Häll sedan i alla övriga ingredienserna utom kakaon.

Låt allt koka upp och sänk sedan till medelvärme och koka tills temperaturen är uppe på 124 grader. 

Rör nu i kakaon ordentligt i kolasmeten.

Häll smeten i en oljad brödform och strö över flingsalt. Ställ i kylen för att stelna. 


Tryck ut kolan ur formen och gör mindre kolor som du slår in i smörpapper.


Förvara gärna dom färdiga kolorna i kylen.


Även dessa kolor slog jag in i ett fint smörpapper som jag köpt hos Leila's General Store, och du hittar dom enkelt här.








Foto:  Zimmer's alla rum...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar