lördag 19 maj 2018

DANSKT HYGGE...

På fredagen när vi var i Aalborg var vi hembjudna till min kusin Joan och hennes man på brunch.

Där kunde man riktigt "hygge sig" som dom säger på danska!

Så mycket gott att äta, så när vi lämnade dom för en tur ner på stan, så var vi rejält mätta och belåtna.

Gick runt lite på måfå i stan, eller "byen" som man också säger på danska...

Fick syn på en liten mysig tvärgata som ledde fram till en ännu mysigare bakgård, där det låg en keramiker vid namn Lange, och som firar 50 år i år.

Det som var extra roligt var att min kusin Preben som är född och uppvuxen och som alltid bott i Aalborgaldrig någonsin hade varit där?!

Kul när även dom infödda upptäcker nya platser...

Inte direkt keramik i min smak, men jag gillade verkligen platsen och känslan som den förde med sig.

Dessutom fastnade jag för texten som stod att finna runt ett fönster på baksidan av denna innergård:

DU SKAL IKKE SAVE I DEN GREN AF FAMILIEN DU SELV HÆNGER PÅ

(Du skall inte såga i den gren av familjen som du själv hänger på)


Detta stämmer så bra, och jag är oerhört tacksam att jag själv hänger kvar på denna gren av mitt danska familjeträd.
Aldrig att jag skulle kunna tänka mig att såga i den...

Dom som sågar i sina familjeträd har jag mycket svårt att förstå mig på, då min uppfattning alltid har varit att ett träd växer sig större och vackrare med desto fler grenar med åren.

























Foto: Zimmer's alla rum...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar