måndag 27 augusti 2018

CREAMY AVOCADO SOUP...

Igår delade jag ju med mig av receptet på det goda päronflarnet som min lika goda före detta kollega Anki bjöd på till fikat i torsdags.

Till lunch fick vi denna kalla, goda och krämiga avokadosoppa.

Bjuder naturligtvis även på detta recept, för goda grejer ska man dela med sig utav!

Kan verkligen tänka mig att denna soppa skulle passa alldeles perfekt en het och solig sommardag, då man inte vill ha för tung eller varm mat.

Nu hade vi inte denna turen med vädret, men soppan var ju lika god för det!

Men ni förstår nog vad jag menar...

Ett tips från Anki var att köpa fryst och tärnad avokado, för att vara garanterad att avokadon är perfekt.
Funkar ju ypperligt för detta ändamål, själv använder jag denna typ av avokado i mina smoothies.


KRÄMIG AVOKADOSOPPA  4 port.

4 avokado
1 kiwi
1 burk crème fraiche
2-3 dl kall kycklingbuljong
1-2 lime, saften
1-2 vitlöksklyftor
salt
ca 150 g räkor med skal

GÖR SÅ HÄR:

Skala och kärna ur avokado och kiwin och lägg i en mixer.
Tillsätt crème fraiche och kycklingbuljong och kör till en slät soppa. 
Späd eventuellt med lite mer vatten om det behövs.

Pressa i vitlöken och smaka av med salt och lime. 
Ställ soppan i kylen cirka 1 timme.

Skala räkorna och strö över soppan. 

Klart!

Servera med ett gott bröd, och något gott i glaset.🥑


Foto: Zimmer's alla rum...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar