tisdag 7 augusti 2018

EASY ICE CREAM...

Igår skrev jag ju om den fantastiskt goda glassen som vi åt på L'atelier du Glacier i Monaco på vår semester.

Och i helgen gjorde jag alldeles egen glass, som också är riktigt god och gjord på äkta vispgrädde.

Sen krävs det bara en eller två ingredienser till, så den är riktigt enkel att göra!

Jag serverade den färdiga glassen i dessa fina glassbägare i keramik som jag köpt hos tyska Depot, för endast 30 kronor styck.

Kan verkligen rekommendera ett besök till en Depot-butik om du är i Tyskland, dom har så mycket fina och roliga saker.

Kolla gärna in deras Online Shop här.


ENKEL GRÄDDGLASS MED DAIM

5 dl vispgrädde

1 burk kondenserad mjölk
1 dubbeldaim, krossad

GÖR SÅ HÄR:

Vispa grädden fluffig i en skål, men inte för hårt.


Häll ner den kondenserade mjölken i grädden och blanda väl.


Rör ner den krossade Daimen i smeten.

Häll glassmeten i en limpform, ca 1½ liter.

Täck formen med plastfolie och ställ den i frysen tills den är genomfryst.

Ta fram glassen en stund före servering.


Njut av en krämig och god glass!


Skippar man Daimen, så har man en god naturell gräddglass, och man kan blanda i vad man själv tycker om, såsom diverse olika bär, pepparkakor, ja här är det bara fantasin som sätter gränser.

Men jag gillar Daim och toppar gärna med O'hoj Salted Caramel...







Foto: Zimmer's alla rum...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar