lördag 22 september 2018

HERR KANTARELL...

Jag är ju på inga vis någon Skogsmulle, så tanken på att ta sig ut i skogarna för att plocka skogens guld, är i mitt fall alltid väldigt avlägsen...

Men igår efter jobbet när vi var på ICA Jätten här i Trollhättan, så sålde dom detta guld för 199:-/kilot.

Så jag "plockade" mig en påse, och av guldet blev det en lite lyxigare variant av varma mackor.

Så gott!

Rensade och skar kantarellerna i mindre bitar och fräste dom i smör, salt och peppar.

Sen gjorde jag en vanlig vit stuvning som kantarellerna fick gifta sig med, och jag smakade bara av med salt och peppar, och lite färgsoya för utseendets skull...

Stuvningen delade jag upp på skivor av formbröd och toppade härligheterna med riven Västerbottenost.

Sen in i 225 graders ugn tills mackorna blev gyllene.

Serverade med lite olika grönsaker och fetaost.

Lyxigt enkelt en lite stormig och höstig fredagskväll i september.

Blev också perfekt till sonens flickvän som är vegetarian...


Fotnot: 

Vill ändå bara tillägga att jag i min barndom i Stockholm faktiskt var en Skogsmulle...

Fick diplom och diverse märken som intygade detta.

Men som sagt, detta var i min barndom.😉







Foto: Zimmer's alla rum...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar