fredag 14 december 2018

BRAZILIAN BRIGADEIROS...

Något måste jag ju sysselsätta mig med även om jag är sjukskriven...

Så varför inte lite enkla varianter utav julgodis?

Är ju egentligen ingen godisråtta alls, men det är kul att ha något att göra för en stund, och antagligen så kommer jag att rulla tillbaka till jobbet när det är dags.

Detta är ett brasilianskt godis som kallas för ”brigadeiro” och är portugisiska för brigad. 
Det skapades i Brasilien på 1940-talet och är uppkallat efter brigadören Eduardo Gomes. 

Godiset är ett väldigt vanligt inslag i Brasilien, Chile, Portugal och Spaniel där det ofta bjuds på vid högtider och kalas.

Till detta behövs endast tre ingredienser, förutom strösslet som dom ska rullas i.

Smälter i munnen och är försvinnande goda!


BRIGADEIROS

1 burk kondenserad mjölk
50 g smör
3 matskedar kakao



SÅ HÄR GÖR DU:

Blanda den kondenserade mjölken, smöret och kakaon i en kastrull.

Sjud på medelvärme 10-15 min under omrörning tills kolasmeten tjocknar. 

Häll ut på en smord plåt och låt svalna i 1-2 timmar. 

När kolan börjat stelna rullar du den till bollar.
Doppa sedan bollarna i chokladströssel eller kakao.

Förvara dom kallt.







Foto: Zimmer's alla rum...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar