torsdag 13 december 2018

FRANSK NOUGAT...

Kanske inte det vackraste julgodiset som jag har åstadkommit, men ack så goda!

Fransk nougat är en riktig favorit hos mig, och i somras på semestern köpte jag riktig färsk och fransk nougat som dom på plats tillverkade i den högt belägna och sagolikt vackra franska bergsbyn Gourdon.


Detta var första gången som jag vågade mig på att göra egen, och som sagt, goda men kanske inte så estetiskt tilltalande...


Men övning ger färdighet, så kanske att jag vågar prova mig på detta igen inför nästa jul.


För dom var inte svåra att göra, bara att få fina...


Detta recept hittade jag på den mycket inspirerande matbloggen Klingskitchen.



FRANSK NOUGAT

1,5 dl sötmandel
1 dl pistagenötter
  • 5 dl strösocker
  • 1 krm salt
  • 1,5 dl ljus sirap
  • 1,25 dl vatten
  • 2 äggvitor

  • GÖR SÅ HÄR:

  • Rosta mandeln i en torr stekpanna.
     
    Täck en form ca 20x30 cm med bakplåtspapper. Olja in pappret.

    Blanda socker, salt, sirap och vatten i en kastrull.

    Låt koka upp och koka kraftigt utan lock till termometern visar 140 grader. 
    Undvik att röra för mycket. Dra kastrullen från plattan.

    Vispa äggvitorna till hårt skum i en bunke.

    Sätt tillbaka kastrullen på plattan och koka till 150 grader. 

    Vispa omedelbart ner sockerlagen i äggvitan i en tunn stråle. 
    Vispa kraftigt tills äggvitan och sockerlagen är väl blandad. Men vispa inte för länge! Högst 3 minuter.

    Vänd ner mandeln och pistagenötterna. 

    Häll nougaten i formen och låt stelna i rumstemperatur ca 6 timmar.

    Skär nougaten i bitar med en oljad kniv.

    Blanda florsocker och maizena och doppa nougaten i blandningen.

    Förvara dem i en burk med tättslutande lock och med bakplåtspapper mellan lagren.







    Foto: Zimmer's alla rum...

    Inga kommentarer:

    Skicka en kommentar