onsdag 22 augusti 2018

LYXIG KRÄFTLAX...

...med dillsås.

Asså, hur gott var inte detta då?!

Ännu ett recept jag hittat hos Matplatsen, som ofta bjuder på riktigt goda och enkla recept, och som ni vet sedan tidigare, så är just detta en lyckad kombo hos mig.

Enkelt, men med en lite lyxig känsla, och med ett glas kallt rosévin så kändes detta som en liten festmåltid!
Och på jobbet idag så riktigt längtade jag efter lunchen och min matlåda som också innehöll detta...


KRÄFTLAX MED DILLSÅS 4 port.

4 bitar laxfilé
2 msk majonnäs
1 dl crème fraiche
170 g kräftstjärtar
1 tsk dillfrön
salt och peppar
Skär en skåra i varje laxfilé och lägg över fisken i en ugnsfast form. 
Blanda samman majonnäs, crème fraiche, hackade kräftstjärtar, dillfrön, salt och peppar. 
Fyll laxen generöst med röran. 
Baka i ugnen på 200 grader i ca 15 min.
DILLSÅS
2½ dl matlagningsgrädde
1 fiskbuljongtärning
2 dl crème fraiche
1 msk pressad citron
salt och peppar
maizenaredning
1 dl hackad dill
Koka upp grädde och buljongtärning, vispa i crème fraiche och citronsaften. 
Red eventuellt av såsen och låt koka några minuter. Smaka av med salt och peppar. 
Tillsätt till sist dillen och servera såsen till fisken.
Pressad potatis passar ypperligt till denna rätt, men jag valde att servera färsk grön sparris till, som fått sjuda i 10 minuter.
Detta måste ni verkligen testa! 






Foto: Zimmer's alla rum...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar