söndag 23 december 2018

SVÄRMORS FRESTELSE...

Min svärmor Connie brukar alltid få laga en Janssons Frestelse till julbordet, men i år tar dom sig hit med tåg, så då tycker jag inte att dom behöver kånka med sig en massa mat.

Men ett par skånska kavringar har jag dock beställt, så det har dom fått packa med sig i resväskan.

Denna Jansson innehåller ingen ansjovis, utan istället använder min svärmor Lucullus smörgåssill i tomatsås. Så gott!

Så idag slängde jag enkelt ihop en, så att det även finns en sådan på årets julbord.

Och nu är den färdig och klar och julskinkan är griljerad, och därmed anser jag att alla förberedelser inför morgondagen får vara klara.


SVÄRMORS FRESTELSE 4-6 port.

10 st potatisar, skalade och strimlade
1 burk Lucullus smörgåssill i tomatsås
3 dl vispgrädde
ströbröd
smör

GÖR SÅ HÄR:

Skala och strimla potatisen.

Lägg potatisen i en bunke.

Skär sillen i mindre bitar, och häll detta tillsammans med spadet från sillen i bunken med potatisen.

Häll över grädden, och blanda allt väl.

Häll detta i en smord och ugnsfast form.

Strö över rikligt med ströbröd, och klicka över lite smör.

Grädda i 225 graders ugn i ca 45-55 minuter tills potatisen är mjuk och har fått en gyllenbrun och knaprig yta.

Om ni tycker att det saknas lök, så kan ni tillsätta en tunt skivad gul lök i blandningen innan gräddningen.

Denna familj föredrar dock en helt lökfri Jansson...

Perfekt på julbordet och även som vickning på nyårsnatten.







Foto: Zimmer's alla rum...

1 kommentar:

  1. Hej Jag är uppväxt på 60-talet och min mamma brukade alltid prata om att det fanns en Julanjovis i tomatsås förr (på 50-60 talet typ) som gav den godaste Janssonsen......var tog den vägen ...nu är det grebbestads som gäller....men var den godast tro....mor brukade blanda in lite tomatpure dom sista åren då den inte fanns längre.
    Hans

    SvaraRadera