lördag 22 december 2018

FARMORS BRÖD...

...som i vårat fall i familjen borde heta Mormors Bröd.

Dessa bröd har min mamma bakat i jag vet inte hur många år.
Speciellt till jul, men också vid andra festliga tillfällen, som till exempel student, påsk och vid kalas.

Och som sagt, dessa bröd heter enligt hennes recept Farmors Bröd.

När vi firar jul hemma hos oss, så brukar vi dela upp det här med vad som ska finnas på julbordet.

Min mamma brukar få bidra med stekt inlagd sill, som i mitt tycke är dom absolut bästa och godaste!

Och så vill vi gärna att hon bakar dessa bröd.

Men ni vet ju att när man inte mår bra, så kan man inte heller alltid prestera...

Och även om jag själv just nu är sjukskriven på grund av mina bäckenbottenproblem, så finns det dom som faktiskt mår så mycket sämre, och min mamma är en av dom.

Så denna jul kommer vi tyvärr inte att fira tillsammans...

Detta är en stor sorg för mig, men livet är som det är, och den personliga hälsan måste alltid få gå före det som förväntas.

I år har jag därför för första gången i mitt liv, beställt stekt inlagd sill som bara var att hämta över disk.
Återstår dock att se hur dom smakar...

Och yngste sonen bad mig att få receptet på dessa bröd, så att vi kunde göra dom på egen hand.

Han satte degen och vi hjälptes åt med att baka ut dom, dock blev dom kanske inte riktigt så snygga som min mamma gör dom, men absolut lika goda!

Vi har alla höga ambitioner om hur julen ska eller bör vara, och även om det inte riktigt blir som vi hade tänkt oss, så kan vi ändå försöka att göra det bästa utav situationen.


FARMORS BRÖD

5 dl mjölk
1 pkt jäst
50 g smör
2 tsk salt
2 msk ljus sirap
12-13 dl vetemjöl


GÖR SÅ HÄR:

Värm mjölken till fingervärme, 37 grader.

Smula jästen i en bunke och häll över mjölken. Rör om till jästen har löst sig.

Tillsätt rumsvarmt smör, salt, sirap och det mesta utav mjölet.

Arbeta degen kraftigt tills den känns smidig.

Jäs under bakduk i 30 minuter.

Dela sedan degen i 8 delar, och kavla ut dessa lite lätt till rundlar, som man sedan delar i 4 portionsbitar.

Pudra över lite mjöl och lägg dom på smörad eller klädd plåt. Nagga dom med en gaffel.

Låt jäsa ytterligare 30 minuter.

Grädda dom sedan i 225 graders ugn i ca 7-10 minuter.
Försvinnande goda! 




Foto: Zimmer's alla rum...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar