lördag 12 augusti 2023

DEJLIG DANSK DESIGN...

Bara jag såg denna bok, bestämde jag mig för att beställa hem ett exemplar.

Den damp ner i brevlådan i fredags och det passade ju bra, då jag ligger hemma i förkylning och feber.
Har både kunnat kolla in den och läsa i lugn och ro.

Boken är för barn och som det står: Nyfikna vuxna...

Och det är ju jag, både vuxen och nyfiken.

Och dansk design är ju ett världskänt begrepp och att som här på ett mycket enkelt sätt lära sig mer om hela 50 stycken danska klassiker tackar man ju inte nej till. Boken är skriven av Marie Hugsted.

Dessutom så otroligt fint illustrerad av Kitt Stuart Schwenn.

Jag faller också i lite barndom då framsidan visar klassisk porslinsmålning från Royal Copenhagen.

Som halvdansk spenderades flera somrar i just Danmark innan min pappa gick bort 1979.

Minns besöken i deras fina porslinsbutiker i bland annat Köpenhamn. 

Mamma hade som tradition att köpa något varje gång vi var där och hon samlade dessutom på en servis.

Min egen största designfavorit är och kommer nog för alltid vara LEGO!

Jag älskade det som barn och sedan mina söner och jag älskar det fortfarande.
Så oerhört kreativt!

Sen har jag den där lilla träapan Monkey som favorit och som är designad av Kay Bojesen
Den har jag kollat in åtskilliga gånger genom åren, men tycker att originalstorleken är lite för dyr.
Men vem vet, en dag kanske en sådan äntligen blir min...















Foto: Zimmer's alla rum...

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar