lördag 6 januari 2018

ANDRA HALVLEK...

Då tar vi nästa halvlek av året 2017.

Här utlovas en bildbomb, så jag hoppas att ni orkar hänga på...

Och även detta halvår har jag tagit fasta på alla glädjeämnen som jag fått vara med om.


JULI

Denna månad har vi semester, och det blir en semester att minnas!

Så många härliga platser som vi sett och besökt under denna road trip som skulle ta oss till och från den Franska Rivieran.

Vi hade ett depåstopp i Rothenburg på vår resa ner, och detta är en så mysig och medeltida stad med ringmur och allt.
Även känd för den enorma julbutik som ligger här vid namn Käthe Wohlfahrt.

Vi anländer till vårt mål, som är en Garden Studio mitt i Mandelieu-La Napoule.
Och vilket ställe!
Lika fint i verkligheten som på bilderna, och värdparet blev snabbt som två goda vänner.

Tiden här varvar vi med att ligga på vår favoritstrand och med diverse olika utfärder runt om i närliggande omgivningar.

Finns så många vackra platser att upptäcka i denna region!

På vår resa hemåt, gör vi först en avstickare till Schweiz, där vi tar oss till vackra Valle Verzasca.

Därefter betar vi av både Freiburg och Heidelberg, innan vi tar oss genom Moseldalen.

Så mycket vackert att se även här!

Det ena slottet vackrare än det andra, och vi finner oss ett boende i Alken, där vi äter gott och dricker deras egna vin, vi är ju trots allt i Mosel...

Träffar även på min namne i form av en Minion!

Sista anhalt i Tyskland blir Lübeck, innan vi tar oss till Helsingborg där vi övernattar hos Magnus föräldrar.

I Helsingborg pågår ett stort projekt med diverse Street art-målningar, och detta har vi läst om, så vi tar oss förbi en av dessa målningar som utformas för fullt, och får dessutom prata med en av dom inblandade.
Mycket intressant, och vilken skicklighet!

En semesterresa som tagit oss igenom Danmark, Tyskland, Österrike, Schweiz, Italien och Frankrike!

Så mycket fina minnen som skapats...












































AUGUSTI

Jobbet är i full gång igen, och det är alltid lika roligt att skylta fönster, speciellt Homefönster som känns så nytt och spännande!

Magnus har fortfarande semester, så det gäller att ta tillvara på tiden på bästa sätt.

Bara som att ta en fika ihop efter jobbet nere vid kanalen, innan man åker vidare hemåt.

Eller varför inte en räkmacka nere vid slussarna?

Pinchos är också ett favoritställe, där vi titt som tätt gör våra nedslag.

Och vi avslutar Magnus semester med att ta oss till Musselbaren i Ljungskile.
Och vilket härligt avslut!
Strålande solsken och fantastiska musslor, dessutom en fin service på detta ställe.

En annan fin dag tar vi oss till Lysekil för att hälsa på hos min mamma.

Vi är på fest hos Ulrika och Tomas.
Dom firade 18 år som gifta och 25 år tillsammans, och vi var ett härligt gäng som hade fått en inbjudan för att få vara med att fira detta.
Länge leve kärleken!

Ännu en räkmacka slinker ner, och vi provar på att dricka blått vin, för första och sista gången...

Och nu när man går runt kanalen, så blommar det visserligen för fullt, men det börjar bli kyligt och man känner att hösten lurar runt hörnet.
























SEPTEMBER

Denna månad inleds med en Teambuilding-dag i Uddevalla.
En rolig och givande dag med hela ledningsgruppen på jobbet.

Magnus har varit på tjänsteresa i Spanien, och när han kommer hem igen tycker jag att det passar med varsin sangria.
Det blir lite sommarfeeling över detta, och det gillar ju jag!

På Vårviks Gård blommar solrosorna för fullt, och det är alltid lika vackert.
Tar oss dit, för jag vill fotografera lite medan dom fortfarande blommar.
Här på gården i ett litet gult hus, har det en gång i tiden bott en kompis till oss, men som numera flyttat tillbaka till Skåne.

Sonen med flickvän har varit en helg i Köpenhamn, där dom bland annat varit på ett ölbryggeri.
Färsk Rabarberöl i finaste flaskan har dom med sig hem i present.

På denna månadens sista dag, inleds årets tidigaste jultradition!
Årgångsglöggen från Blossa provsmakas kall och med is...
















OKTOBER

Ännu en gång har Magnus varit i Kina, och ännu en gång fick han med sig något hem från önskelistan...

Moon Cakes!

Dessa är tyvärr vackrare än vad dom smakar.
Men nu kan man bocka av det på sin lista över saker som man vill testa.

Ser mina Minionsfavoriter i Dumma Mig 3, och jag kommer aldrig bli för gammal för dessa gula godingar!

Vi upplever Halloween på Liseberg, och det är alltid lika mysigt.

Innan vi åkte till Liseberg var vi på Pane Fresco och åt middag, och där fick det bli min  favorit: Spaghetti Alle Vongole.

Åker till Lysekil för att överraska min mamma, och i bilen dit, ser jag på Facebook att min bäste kusin Preben från Aalborg ligger i Lysekils hamn med sitt fartyg.
Så det blir till att överraska honom också...!

Så himla kul att träffas, och innan vi skiljs åt, så har vi bestämt oss för en stor kusinträff i maj månad.

På jobbet går vi in i julperioden, och jag och en kollega skyltar Homefönster med gran och allt.
Samtidigt sjunger min kollega julsånger, så feelingen är på topp!

Jag som gillar att fotografera, blir otroligt glad när H&M på Instagram kontaktade mig och frågade om dom fick använda sig utav min bild på #hmgallery, och naturligtvis fick dom ju det!
Roligt avslut på denna månad.
















NOVEMBER

Det är dags för en After Work, och denna gång för att fira av en VM-kollega som väntar sitt första barn!
Otroligt kul för henne, men tråkigt för oss att hon slutar.
Det äts fisksoppa och spelas bowling, dock bättre bowling än soppa...

Yngste sonen besöker Ullared med flickvännen, och kommer hem med en massa fina inredningssaker till sin gamla mamma.
Det värmer en moders hjärta!

Det är kladdkakans dag den 7:e, så då bakas det naturligtvis en kladdkaka, och med smak av pepparkaka.

Utav yngste sonen får jag också min allra första och egna chokladkalender, naturligtvis med mina små gula favoriter på!

Det blir dessutom några andra gula favoriter också...
Jag bakar årets första lussebullar, och dessa gula godingar är ju försvinnande goda.

På jobbet fortsätter julfeelingen på hög nivå, och det röda julfönstret ändrar skepnad till grönt...

Avslutar denna månad med att jag har fått mig en ny frukostfavorit med det mycket passande namnet: Tantens Gröt...
























DECEMBER

Roar mig med att göra lite olika sorters julgodis, för även om jag inte äter så mycket av detta själv, så är det så himla kul att göra!

Årets julbord med jobbet blir ännu en gång på bästa stället i Trollhättan.
På Alberts bjuds du på både god mat och en härlig och mysig atmosfär.
Dessutom fick vi alla en glimt av självaste Mikael Persbrandt som också var på plats för att stoppa i sig lite god julmat.

Magnus överraskar med att boka in oss på hotell i Lübeck, där vi ska besöka julmarknaden för första gången!
Så himla mysigt att gå runt och kolla in denna marknad, dricka hett glühwein och tugga på något gott.
Avslutar med god middag på favoritrestaurangen, innan vi avslutar kvällen i varsin gosig och varm morgonrock på hotellet.

Efter Lübeck tar vi oss till Helsingborg där vi ska fira Magnus pappas, min fina svärfars 80-årsdag med hela familjen.
Våra söner har kört ner från Trollhättan och finns på plats när vi kommer.

Det blir ett mysigt firande på Hotel Kullaberg, med massor av god mat i en fantastisk miljö.
Efteråt bär det av hem till svägerskan, där det bjuds på bubblor i glaset och tårta.

Väl hemma igen, så är det dags att byta i skyltfönstret från Jul till Nyårsdukning!
Så inspirerande och roligt, och tankarna går naturligtvis till vad man själv ska duka med när det är dags för nyår...

Hinner äntligen med både en ansiktsbehandling och fotvård, dock ej samtidigt...
Och varje gång säger jag alltid: Varför gör man inte detta oftare?

Följer med äldste sonen till Borås en lördag, då han ska lämna in sin bil, för också en typ av skönhetsvård...
Mysigt att vara på tu man hand, det händer inte så ofta numera, så man uppskattar verkligen sådana här stunder.
Det hinns även med en lunch och lite shopping innan bilen är klar för att hämtas.

Sen är det dags för julafton, och jag har mått bättre kan jag säga...

Vaknar upp till en egen julstrumpa fylld med choklad och en alldeles egen Minion, som är klädd i brunt, och detta gör ju att man helt klart känner sig lite bättre!
Sen bär det av till Helsingborg för att fira denna dag ihop med släkten på Magnus sida.

Det bjuds på Kalle Anka, god mat och en hel del julklappar för min och Magnus del...
Snacka om att bli bortskämda av sina egna söner, en dag som denna!
Vi var faktiskt helt mållösa, och så tacksamma.

På juldagen bar det av hemåt igen, och det var en feberfylld resa, så det var skönt att komma hem igen.

Men även om jag legat sjuk mellan jul och nyår, och fortfarande...så gäller det att fokusera på det roliga!

Nyår här hemma innebär alltid kalkonmiddag, så det fick det naturligtvis bli även detta år då vi ju var hemma.

Och det går att göra det festligt med enkla medel när man inte mår hundra och orkar som man ska.
Skönt också att bara vara familjen...

Och vid tolvslaget skålades det som sig bör i bubblor, och plötsligt var det ett helt nytt år, och 2017 kunde vi nu lämna bakom oss.

Och som sagt, i denna tillbakablick i två delar, har jag valt att fokusera på alla glädjeämnen som livet fylls utav och som kan vara lätt att glömma bort när tyngre och allvarligare saker drabbar en.

Nu har jag vänt blad, och även om jag börjar det nya året med att själv vara sjuk på grund utav detta envetna virus, så hoppas jag att när även 2018 är till ände, kan få blicka tillbaka och minnas ett år fyllt av fina händelser och ögonblick.

Hoppas att just ditt 2018 blir fantastiskt!




  


































Foto: Zimmer's alla rum...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar