torsdag 4 januari 2018

FÖRSTA HALVLEK...

Som vanligt innebär ett helt nytt år 365 blanka sidor att fylla med innehåll av olika slag.

Att leva här och nu, och att försöka fylla livet med positivt innehåll är inte alltid det lättaste.

Ibland kan det vara lätt att fokusera på det som är jobbigt i ens närvaro, såsom till exempel när ens nära och kära drabbas av svåra sjukdomar, som liksom aldrig tycks vilja ta slut...

Att man själv inte heller lyckats må så bra som man velat, men bara på grund utav envetna virus, är också stundtals fullt tillräckligt.

Eller som detta mörka och kalla halvår som man ska plöja sig igenom.
Då är det lätt att känna att det aldrig händer något roligt...

Kyla och mörker tär iallafall på mig.

Men likväl som att man har dessa 365 blanka sidor framför sig, så har man ju också lika många sidor bakom sig som man ju fyllt med någonting.

Och när man blickar tillbaka, som jag nu gjort, så har jag tagit fasta på allt det roliga som dessa dagar gett mig, och lämnat allt det tråkiga och jobbiga åt sidan.

Och jag är så tacksam över allt positivt som jag har fått uppleva under det gångna året!

Jag bjuder på ett halvår i taget, så om ni vill får ni gärna hänga på när jag nu blickar tillbaka på året 2017, som vi nu alla lämnat där bakom oss.


JANUARI

Årets första dag inleddes med en riktig långpromenad runt kanalen här hemma i Trollhättan.

Solen sken och då gör jag också det!

Kändes som en bra inledning på år 2017.

Några dagar senare tog Magnus och jag tåget upp till Stockholm över dagen.

Får alltid stark abstinens när jag inte varit "hemma" på allt för länge.

Strosade runt på gatorna i Gamla Stan, och hann göra även en hel del utav gatorna mitt i city.

Avslutade denna härliga dag med en fantastiskt god Lobster Roll på Burger & Lobster som låg på Norrlandsgatan 33.
Tyvärr stängde detta ställe på året sista dag 2017...

Den 25 januari fyllde både jag och min äldste son Oliver år.
Jag fyllde då 49, vilket innebär att jag i år blir ett halvt sekel...

I present av mannen fick jag biljetter till Lena Philipssons show på Rondo, så bara några dagar efter födelsedagen tog vi oss till Göteborg, där vi bodde högt upp på Gothia Towers.

En helt fantastsikt bra show som nog inte lämnade någon oberörd, och vi avslutade det hela med varsin stor räkmacka som dom är kända för på just Gothia Towers.















FEBRUARI

Den 14 februari är det ju alltid Alla Hjärtans Dag, och finns det något att fira, så ska man ju naturligtvis göra det!

God mat och rosa bubblor i glaset.

Magnus åkte iväg till Kina för första gången med jobbet!

En fantastiskt upplevelse som jag gärna hade delat med honom, men allt kan man inte få...

Men jag fick däremot ett par finfina saker av honom när han kom hem igen.
Visserligen hade jag skickat med honom en önskelista, men ändå...

En terrakottasoldat, och en egen buddha i guld fick varsin plats här hemma, bland en hel del andra reseminnen som vi sparat på oss genom åren.











MARS

På jobbet pågår nu en stor ombyggnation, vilket är en rätt slitsam miljö att jobba och vistas i.

Men med detta gäng vilar ändå inga ledsamheter, så vi ordnar en After Work på Butler's.

God mat och dryck, men framförallt en hel del skratt!

Och så fort solen visar sig och man är ledig, så blir det till att ta sig ut på promenad.

Älskar kanalen och slussområdet här i Trollhättan, och är tacksam att vi har så nära till allt detta vackra.

Resor och matlagning är två stora intressen, och nu kan vi äntligen njuta av riktiga amerikanska våfflor här hemma, då jag lyckats med att hitta ett sådant våffeljärn på nätet och till ett riktigt humant pris.
Guldkant på en helgfrukost!

Blir kallad på mammografi, vilket jag tycker är en helt fantastisk förmån.
Väntan på besked är dock inte lika fantastisk, men jag förstår verkligen inte dom som inte går när dom blir kallade...

När nybygget på jobbet är klart kommer vi äntligen få tillbaka nya skyltfönster, och som gammal dekoratör tycker jag att det ska bli så kul!

Jobbar därför i Göteborg en vecka med just fönster och styling för att damma av mina kunskaper och bli uppdaterad på nytt.

Möter upp Magnus som fyller år en av dessa dagar, och vi äter varsin riktigt god middag på Paolo Roberto's restaurang Pane Fresco som ligger i Femmanhuset.


















APRIL

Denna månad inleds med tapas på Majo Bar ihop med goda vänner.

Och varför inte fortsätta i denna stil...?

På jobbet har vi nu bestämt att vi tillsammans med hela byggänget ska gå på Buddy's för att äta gott och tävla i tvåkamp, vilket innebär Bowling och Shuffleboard.

En riktigt rolig kväll som liksom blir ett litet avslut på snart en halvårslång resa med detta bygge.

Jag åker till Malmö för att jobba ett par dagar med Home-fönster, då vi nu ska få både en Homeavdelning och ett Homefönster när butiken är klar.

Riktigt roliga och kreativa dagar, som ger mig så mycket inspiration!

Från Malmö bär det av hemåt igen, för att bara nån dag senare ta oss till Helsingborg och Skåne igen.

Denna gång för att fira påsk, men framförallt att fira svägerskan Helen som fyllt 50 år, och som precis kommit hem från en överraskningsresa till New York.

Den 27 april är det äntligen dags att öppna denna nya och fina butik som jag jobbar i!

Det firas med pompa och ståt, och det klipps röda band.

Vilken härlig känsla att äntligen vara i mål.

Butiken är så otroligt fin och det känns som en nytändning för oss allihop.

Byggarna drar vidare, och det är en märklig känsla när man jobbat parallellt med varandra under så lång tid, att nu ses vi inte mer...

Ett halvårs bygge med allt vad det inneburit är nu till ände. Som sagt, en härlig känsla!






























MAJ

På 1:a maj skiner solen, och vi tar oss en dagstur till Lysekil för att hälsa på hos min mamma.

Önskar verkligen att vi båda hade närmre till våra föräldrar, så att man i vardagen bara hade kunnat titta förbi lite enkelt för att se hur dom har det...

Yes, äntligen är det dags för oss att få åka till vårt älskade New York igen!

En vecka i New York kan man verkligen leva länge på, och man vill alltid tillbaka...

Finns alltid nya saker att se, äta och uppleva.

Och om man tänker på att vi åkt dit vartannat år det sista, så borde det ju vara dags igen nästa år...

Söndagen den 14 maj, fyllde min yngste son 19, och jag tänkte på honom när vi stod i tunnelbanan, och dagens datum lyste i neon.

Denna dag tillbringades för vår del i Brooklyn, som jag förövrigt också vill få se en hel del mer utav...






































JUNI

Denna månad inleddes intensivt med både student och skolbal för vår yngste son Viktor.

Som mamma (och pappa) är detta otroligt känslosamma dagar!

Mycket som ska klaffa, men framförallt insikten att ens barn nu tar ett steg i en helt egen riktning.

Viktor hade valt att bära Skånes flagga denna dag, som en hyllning till sitt skånska jag, som han ju har genom Magnus och sin farmor och farfar.

Det var många länders flaggor som syntes i detta studentvimmel, men hans skånska flagga gjorde att han till och med hamnade i tidningen tillsammans med den!

Även studenttårtan gick i Skånes färger...

Student på fredag och skolbal på söndag.

Och hur stiliga var inte detta kompispar på årets bal...?

När vi hade sett dom anlända på röda mattan, så tog jag och Magnus oss till Pinchos för att äta lite gott, och att få pusta ut efter dessa intensiva och känslosamma dagar.

En härlig tid i deras liv, och som ger både dom och oss minnen för livet.

Känslosamt blev det också när vi på jobbet skulle fira av vår kära kollega Anki, som valde att gå lite tidigare i pension.

En kär kollega som betytt mycket för mig genom våra år ihop.

Vi överraskade henne ute i hennes egen stuga, där det blev mat och dryck, och betonggjutning som är en av hennes alla begåvningar.

Skulle hålla ett litet improviserat tal, men rösten skar sig...

Är inte bra på avsked eller avslut.

Redan vid midsommar började jag drabbas utav diverse virus som jag ännu inte är riktigt fri ifrån...

Men även om man inte mår riktigt 100, så måste man ju fira det som firas skall.

Så på midsommarafton blev naturligtvis den sedvanliga sillen, med potatis och gräddfil och en snaps på det!

Den 18 juni firade vi att vi varit gifta i 23 år och tillsammans 28, inte illa alls, om man får säga det själv...

Juni avslutades med att vi bokade en fantastisk och fransk Garden Studio i Mandelieu-La Napoule, som skulle få bli en del av vår Julisemester.

Ett halvår har gått, och ett halvår kvar.
Återkommer snart med den andra halvan, häng kvar om ni kan, orkar och vill...





































Foto: Zimmer's alla rum...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar