fredag 18 augusti 2023

DRUNKEN SPAGHETTI...

Har du ett gott rödvin hemma så ska du absolut testa denna så goda och enkla pastarätt, kanske redan ikväll?

Förra veckan fick jag detta tips av min gode vän och italienare Livio.
Han skickade ett Youtube-klipp på italienska, vilket är ett språk jag inte begåvats med och dessutom så höftar ju ofta dessa italienare när dom lagar sin goda mat, så jag fick leta upp ett annat recept på samma rätt, så att jag bättre kunde förstå...
Märkligt egentligen, för när jag själv lagar mat så höftar jag väldigt ofta, men när man ska testa något nytt så vill man ha det lite mer detaljerat.😉


SPAGHETTI ALL'UBRIACO (drunken spaghetti) 4 pers.

Spaghetti för fyra personer

2 msk olivolja

4 vitlöksklyftor, finhackade

Chiliflakes

Salt

3 dl rött vin

4 msk normalsaltat smör

1/2- 1 dl finriven parmesan

Rostade pinjenötter

Finhackad persilja


GÖR SÅ HÄR:

Koka spaghettin i saltat vatten ca 4 minuter, ska vara halva tiden mot vad som står på dess förpackning.
Spara lite av pastavattnet innan du häller av det och låt pastan stå och vänta.

Ta fram en stor stekpanna och sätt på medelvärme. I med olivolja, finhackad vitlök och chiliflakes efter tycke och smak. Salta. Låt puttra några minuter så att vitlöken blir mjuk men absolut inte brun.

Häll på vinet och koka upp under omrörning.

I med pastan och blanda väl så att all pasta tar färg av vinet och låt sedan pastan koka färdig i vinet på medelvärme. 
Skulle det bli för torrt så adderar du lite utav pastavattnet.

När pastan är klar tar du stekpannan åt sidan och rör i smör och parmesan. Eventuellt salta och addera mer parmesan om det behövs.

Detta ska sedan serveras pronto och garnera med finhackad persilja, parmesan och rostade pinjenötter.

Så gott och enkelt med få ingredienser.

Gillar du detta så kanske du även gillar receptet på Pasta al Limone som du enkelt hittar här.








Foto: Zimmer's alla rum...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar